Årskurs 3

Kära besökare om du undrar över något jag skriver eller har frågor om ditt barns åtgärdsprogram (åp) så fråga mig gärna.

Det jag inte kan svara på kan jag ta reda på då jag har en underbar person till hjälp som har stor erfarenhet inom ämnet och som hjälper mig och min man i alla möten med skolan och att få till ett bra åp.

Jag länkar ofta i texten till det jag rekomenderar er att gå in och läsa. Det är bara att klicka på ordet så kommer du till sidan direkt.

 

S har nu börjat i årskurs 3 och nu börjar det hända lite.

I skolan har de gjort en LOGOS utredning.

Det är något som specialpedagogen på skolan kan göra men skolan måste informera föräldrarna om detta innan den görs.

I Denna utredning kom det fram till att S har svårigheter med visuell analys.

 

När vi nu fick hem åtgärdsprogrammet finns fortfarande samma mål kvar i läsningen som S har haft sen årskurs 2. Här skulle vi föräldrar ha reagerat men det är inte förrän nu (2013) vi fått hjälp att förstå hur ett åp ska arbetas med.

Här borde skolan ha ställt sig frågan Vad gör vi för fel? och Vad kan vi göra annorlunda? eftersom S inte har nått de kortsiktiga målen? 

Ett kortsiktigt mål är ett mål som ska nås inom 6 - 8 veckor då ny uppföljning och nya mål ska sättas. Har inte skolan lyckats, ja det är skolan som misslyckas - inte eleven, måste de vidta åtgärder som gör att de lyckas få eleven att nå målen.

Det kan låta hårt att skylla på skolan men våra barn går i skolan för att lära sig läsa, skriva och räkna bland annat och därför är det skolan som är ansvariga när det går fel. 

Ja vi får inte glömma av att vi föräldrar så klart måste hjälpa våra barn hemma med bland annat läxor och att vi kan läsa för våra barn för att öka ordförrådet men det är skolan som ska stå för det pedagogiska lärandet.

Vad är det då som gör att skolan misslyckas?

Jag tror att en del av detta ligger på att skolans pedagoger har för lite kunskap om dyslexi. De vet inte hur de ska ta hand om och lägga upp det pedagogiska arbetet för en elev med dyslexi eller läs & skrivsvårigheter som det också kallas.

Här är det rektorn som måste ta sitt ansvar och se till att lärare och specialpedagoger får den utbildning som krävs. Som jag skrivit tidigare så är det rektorn som är högst ansvarig på skolan.

 

Det finns en mängd föreläsningar att se på nätet och många föreläsare som man kan boka in för ett besök i sin kommun. För att inte tala om all litteratur som finns att köpa in. 

En jättebra föreläsning är "Varför lyssnar inte Kalle" den är i 4 delar.

Lärarnas nyheter på internet finns en rekommendation om denna boken:

En bok som jag tidigare har rekomenderat. Den är billig att köpa in till skolorna och jag tycker att varenda lärare bör läsa den och för dig som vill låna den på biblioteket går det utmärkt. Mitt bibliotek här hemma tog hem den åt mig.
 
Så här såg S åtgärdsprogram ut i årskurs 3
I nästa
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

barndyslexi.blogg.se

Denna blogg kommer att handla om vad som händer och vad man kan göra när ens barn får ett åtgärdsprogram i skolan. Detta hände min och min mans son och innan vi fick rätt hjälp hann det gå väldigt lång tid. Låt det inte hända dig och ditt barn

RSS 2.0