Första åtgärdsprogrammet (åp)

 
Så kom det första åtgärdsprogrammet hem och vi läste det. 
Det var ju bra skrivet så det här trodde vi på, och visst är det så att skolan kan sin sak? Eller?
Kan vi lita på att skolan vet vad de ska göra med alla dessa dokument som ska skrivas till barn som riskerar att inte nå målen?
Vi har tyvärr fått erfara att vi inte alla gånger kan lita på att skolans pedagoger har fått rätt kunskap i att hantera dessa dokument eller har kunskapen om att hjälpa ett barn med dyslexi.
 
Det här med dyslexi ja, vad är egentligen det?
Det behöver inte vara så stora läs och skrivsvårigheter barnet har men får inte barnet hjälp i tid kan det bli ett  mycket större problem.
Skolan har kallat vår sons dyslexi för läs & skrivsvårigheter, specifika läs & skrivsvårigheter och dyslexi.
Kärt barn har många namn sägs det och vad det än kallas så finns det många skolor runt om som bör se över sin personals kunskap om dyslexi.
Det finns skolor som tagit till sig av kritiken att inte kunskapen finns om dyslexi. Här har rektorn skickat lärarna på studieresor, de har gått på föreläsningar och fått vidareutbildat sig och efter detta har skolan arbetat fram en fungerande pedagogik.
 
Nu till åtgärdsprogrammet.
 
Åp 1 var det första vi fick hem
 
 
 
 
 
 
 Förutom detta blad så finns ett blad där eleven och de ansvariga har skrivit under åtgärdsprogrammet
OBS! Se till att även rektorn står med det är rektorn som är högst ansvarig. Är du fundersam och har pratat med läraren om dina funderingar över åp så gå till rektorn, vänta inte.
 
Om du nu läser min sons åp båda två så ser du ganska snart att i matematik hade han klarat målen och nya mål lagts upp, det är bra precis som det ska vara men i svenska står fortfarande samma mål kvar.
Här måste du som förälder våga vara hård mot skolan och ställa frågorna Vad gjorde ni för fel eftersom mitt barn inte klarade målet som sattes. Hur ska ni göra så att mitt barn når målen?
Här får du plocka bort den där svenska mentaliteten där vi ska vara glada för allt vi har här i Sverige och att vi har en bra skola bla bla bla. Sätt lite press på skolan istället. Det gäller DITT BARN.
Det här är ju några år sen och jag hade inte de kunskaper jag har nu, så när de förklarade för oss föräldrar att S får ha kvar samma mål eftersom han inte har nått dit vi trodde på grund av att han har svårt att sitta stilla på lektionerna och vässar pennan eller springer på toa ofta, tyckte vi att det lät ju okej. Det skolan gjorde var att skylla på S att han inte klarade målen men det är ju lärarna som ska se till att de får rätt verktyg och rätt hjälp för att lyckas.
Ett åp ska utvärderas var 6:e - var 8:e vecka och målen ska vara uppnådda under dessa veckor annars har skolan misslyckats i sitt arbete och då måste rektorn få veta om detta.
Felet vi gjorde var att inte ställa frågorna detta på grund av vår okunskap i vilka krav skolan har på sig vid ett åtgärdsprogram. I länken (klicka på ordet frågorna) finns en bra hjälp med frågor som kan ställas vid upprättande av ett åtgärdsprogram.
 
Vill du läsa en bok om dyslexi så finns en bok som heter Knäck koden - En hoppfull bok om dyslexi av Ann Lagerström. Här läser du om kändisar som har dyslexi och du får många bra tips att hjälpa en dyslektiker. 
En som har skrivit i den boken är, forskaren och professor i specialpedagogik med särskilld inriktning mot läs och skrivsvårigheter, Mats Myrberg (vill du läsa mer om honom klicka på hans namn)
Jag tänker avsluta detta inlägg med ett citat från honom.
 
"Alla kan inte bli Zlatan, men alla kan lära sig spela fotboll"
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

barndyslexi.blogg.se

Denna blogg kommer att handla om vad som händer och vad man kan göra när ens barn får ett åtgärdsprogram i skolan. Detta hände min och min mans son och innan vi fick rätt hjälp hann det gå väldigt lång tid. Låt det inte hända dig och ditt barn

RSS 2.0